Translate

vrijdag 6 september 2019

*Et05 Nieuw Lekkerland - Oud Ablas

Van Nieuw Lekkerland naar Oud Alblas was vandaag de bedoeling. Volgens Els werd dit stukje Nederland, de Alblasserwaard,  ooit bekroond met de titel zijnde het mooiste weidelandschap van Nederland. Ik wil het geloven. Deze morgen werd ik gedropt in Lekkerland, wat een naam zeg. Zou het toekennen van deze naam ook iets te maken hebben gehad met het invoeren van de bevolkingsregisters ten tijde van Napoleon ? Toen gaven de Hollanders namen op ter registratie die onmogelijk door een Fransman konden uitgesproken worden. Enkel om hen te koejoneren. Namen zoals Knor, Olifant, Naaktgeboren, Potje Stroop werden er toen geregistreerd door de Franse ambtenaren. Ja, hun fratsen zouden de tand des tijds weerstaan. Nu zitten ze nog steeds met die stuipenopwekkende achternamen opgescheept. Maar ik denk dat ze daar hun Hollandse frak aan vagen.  
Els reed terug naar Oud Alblas vanwaar ze me tegemoet zou lopen. Ik was juist de wandelpromenade van Kinderdijk gepasseerd toen ik haar ontmoette. 
In Kinderdijk krioelde het van de Japanners. Selfies met de molenwieken. Het is een knap stukje werelderfgoed dat molenpark daar in Kinderdijk. Ook weeral knappe tiendpaden belopen weliswaar onder een grijze hemel maar dat deerde niet. 
Even iets gaan drinken in Kat en Wilg, een sjieke afspanning middenin de Alblasserwaard. Daarna verder tot in Alblas. Ik ga het landschap niet te veel bestoefen. De bewoners beschrijven hun biotoop als parels van dorpjes, dijken, knotwilgen, molens, rietoevers, koeien en weiden. Het is een oer-Hollands landschap, midden in de Randstad. De fotootjes spreken voor zich. 
Rond 5u waren de 22 paaltjes gestreden. Weeral een fijne dag voorbij met m'n beste stapmaat. Super en unieke ervaringen. Wat kan ik ervan genieten. Morgen gaan we naar Eindhoven om naar de uiteenzetting te gaan luisteren van Bas Idsinga, de jongen uit Deventer die de wereld rondfietst en even een break heeft ingelast. Ik zal den Hugo daar zien. Die was ook vol interesse.  We hebben er alleszins al klap. Tot morgen





** Met dank aan Josje68 voor het delen op Youtube ****


Geen opmerkingen:

Een reactie posten