Translate

maandag 9 september 2019

*Et07 Dordrecht - Numansdorp

Het was een geweldige geste van m'n maatje Eĺs om me 4 dagen logies aan te bieden. Ik heb haar dan ook gemeld dat ik dit erg op prijs heb gesteld. Toffe madame mijn kameraad. Vanmorgen, het was begot 7u, heb ik dan met een stevige knuffel afscheid van haar genomen. Ondertussen is de bucketlist met 'To Do's' weeral wat aangespekt. Ik moet op z'n minst 600 jaar oud worden omdat allemaal nog te kunnen bolwerken. Maar goed, m'n neus stond in de richting van Numansdorp. Eerst had ik een paaĺcamping op het oog, iets voorbij Strijensas, maar ik zocht van 3 etappes er 2 te maken. Ik zou voor die 3 trouwens een omweg hebben moeten maken en vanaf woensdag wordt er regen verwacht.
De lucht rook lekker vanmorgen, bitterzoet en ik kon de geur niet thuisbrengen Een beetje mist zweefde over het water en de temperatuur bedroeg een graad of 8. Dat is ideaal om te stappen.
Tot aan de Dordtse Kiltunnel, erdoor en langs de andere oever terug wandelend tot het Hollands Diep viel niet zo goed mee. Stukken verhard maar ook op delen van de dijken waren er opmerkingen te geven. Op vele stukken die niet door schaapjes begrazen werden stond er metershoog onkruid. Als je daar doorbaggert ben je strontnat. Ook delen die ineens afgesloten werden waarbij bij doorgang met art. 34 van het Hollands strafrecht werd gedreigd, dwongen me om vele omwegen te maken. Zo heb ik tot Strijensas langs de ringdijk gelopen. In Strijensas heb je het natuurgebied de oeverlanden. Sjiek natuurgebied dwars door een schorregebied waar vlonderpaden en  houten bruggetjes de vele plassen verbinden. Pech, na 1,5 km versperde een kudde bruine runderen de weg. Er wordt op voorhand gewaarschuwd om niet door zo een kudde te trekken. 25 meter afstand te houden enz. enz. Ik riskeerde het niet. Die gasten waren veel rapper dan ik. Ik kon enkel terugkeren en een bijkomende omweg van 3km maken. Ook niet erg, ik was immers vroeg vertrokken. Iets voorbij de paalcamping daar aan die oeverlanden stopte een auto voor me. De bestuurder, die me aansprak, kwam van die camping af. Het zou de moeite geweest zijn om op die camping halt te houden. Ja jammer, maar dat onthouden we wel. Die brave man bood me zelfs een lift aan waarvoor ik bedankte. Hij trok naar een volgende paalcamping. Dat is ook een manier van kamperen zie !  Ik liep rustig verder en onze maat reed door met zijn volvo. Rond 1 uur zocht ik een bankske op om te schoven. Ik kon tijdterwijl evengoed eens bellen naar de camping om me van een plaatske te verzekeren. Oei, al halftwee en om 3 uur moest ik er zijn. Madam moest weg en zij alleen kon me voorthelpen om toegang te verschaffen. Camping Fort Bovensluis …. Afgesloten met een zwaar ijzeren hek, bewaakt met cameras en honden …. Digitale sleutel om binnen te kunnen …. Dat werd een speedmars. 8km in 90 minuten. Ik voel het aan mijn voeten. Maar het loonde de moeite. Ik zit hier op een gigantisch fort. Bunkers, kruitmagazijnen, geschutskoepels, alles er op en et aan. Mooie graspartijen scheiden de betonnen bouwsels, net een golfterrein. Rustig ook, 3 man en een paardekop tref ik hier aan. Ik ga hier eens rondwandelen zie. Douchke nemen en eten maken. Tot morgen. Ik hoop in 1 trek tot in Steenbergen te geraken. Dat zal wel lukken zeker ? Tot morgen.





**** Met dank aan Rob de Bruin voor het delen op Youtube ****


Geen opmerkingen:

Een reactie posten